søndag den 18. september 2011

MIT VALG

"Advarsel" : Dette indlæg er mere ment som til min dagbogs del af min blog (hvis man kan sige det sådan? - læs om min forklaring på min blog inde under "THE ORANGE GIRL") Alle er selvfølgelig velkomne til at læse dette, da det jo er offentligt x). Men jeg skriver det mest for min egen skyld - ku være sjovt om 4 år (eller hvornår der nu bliver skrevet valg) at kigge tilbage på!




Det er jo nok ikke gået overhovedet på nogen at vi havde valg i torsdags. Selv hvis man ingen tv avis ser, ingen aviser læser, eller hvis man ingen interesse har for politik, så kan det jo ikke gå hen overhovedet på en. Særligt ikke pga alle disse offentlige medier - så som facebook og twitter - woow, det kom bag på mig hvor meget folk gik op i valget - men det jo forståeligt nok. Når man endelig kan have indflydelse på noget (generelt) så udnytter folk det jo også gerne, det er da min oplevelse hvertflad! Jeg har en klog veninde som udtalte "hvis man ikke ved hvad man skal stemme, så stem noget alligevel, bare for at vise at vi/man er glade for vores demokrati" og den kan jo kun give hende ret i! For jeg har sgu været meget i tvivl, må jeg sige, og demokrati vil jeg dog gerne have ;-)


Jeg er 20, så jeg kunne også stemme til det der EU sjov og kommunevalg (var det ikke det der var for noget tid siden)?  Nå, men det var også dengang vi skulle stemme om det der med dronnigen hvertfald! Men nu til dette valg kunne min bedste veninde også stemme, og derfor gik vi over og stemte sammen, så kunne jeg lærer hende det hehe. Hun var lidt nervøs og synes det hele var meget spændende, så det var hygge! Vi tog så hjem til hende bag efter sammen med Johan, hendes storebror og roomie, vi skulle nemlig holde valg aften sammen. Vi fik dejlig valg-fisk, lidt alkohol og guf, og så ævlede vi ellers bare derud både om politik og andre ting, mens tv'et kørte i baggrunden. 


Jeg har så vidt muligt prøvet at undgå at give udtryk for min politiske holdning på facebook, twitter og overfor folk jeg viste jeg var uenige med (orker ikke time lange diskutioner) Men nu er jeg alligevel kommet frem til at jeg gerne vil skrive lidt om det her på min blog, for min egen skyld - så håber ikke der kommer spydige kommentar ud af dette - for jeg vil ikke diskutere politik på min blog! Nå, nu til hvad jeg synes. Jeg synes ikke der er noget parti jeg er 100 % enig med! Derfor har jeg valgt at udplukke de 3 ting som jeg synes er vigtigst. Sundhedspolitik, uddannelsespolitik og udlændigepolitik. I mine øjne bliver man nød til at stemme egoistisk, hvilke jeg også har gjort. Jeg har set mennesker som har skiftet parti op til flere gange - og ved siden af har det sjovt nok haft følge af hvilke erhverv folk har været i, sådan er det, sørgeligt set, kan man sige. 


Sundhedspolitik, uddannelsespolitik og udlændigepolitik. Er de 3 vigtigeste ting for mig. 



  • Sundhedspolitik giver sig selv i mine øjne. Det er vigtigt folk er sunde og raske! Særligt er det vigtigt på de psykiatriske områder. At folk lider og har nedsat livskvalitet er noget der gør ondt helt inde i mig. Hvis min mor bliver alvorligt syg af kraft - at hun så kan blive rask igen, er jo super vigtigt! Så jeg ønsker penge til sundhed og forskning i sygdomme.




  • Uddannelsespolitikken er vigtigt fordi de mennesker vi har under uddannelse er Danmarks fremtid. Hvis den danske økonomi skal redes så må vi satse penge på gode uddannelser til de unge. Mine egne erfaringer siger at jo mindre der går i en klasse, jo mere for man ud af undervisningen. Så jeg synes helt klart der skal skæres ned på antal elver pr klasse! Det er vigtigt med uddannelser, men jeg vil lige skynde mig at se at jeg også synes ting som efterskoler og højskoler er en fornuftig ting at gøre i løbet. At udvikle sig socialt og kreativt er OGSÅ vigtigt!




  • Udlændingepolitik. Jeg forstiller mig selv at komme til et fremmed land, fx. flygtet fra krig og terror - den tanke skræmmer mig helt vildt. Overordnet set går jeg ind for at hjælpe hvor man kan og hvad man har overskud osv til. Derfor skal vi i Danmark også hjælpe disse hjælpeløse stakler der kommer til asylcenterne her i DK. Mange mener de laver ballade osv, men man kan jo altså ikke generalisere folk. Der er jo nok en grund til at de opfører sig som de gør - pga. en hård barndom, måske med krig involveret? Så hvis vi har penge nok til at tage hånd om disse indvandrer noget før kan det jo også være vi for mindre kriminalitet og den slags fra deres side af. Desuden er danskere sgu selv ligeså slemme til det, selvom vi ikke hører lige så meget om det i medierne. 


Nå, Men, når alt det så er sagt, kan jeg fortælle at jeg stemt Radikale Venstre. Jeg er som sagt ikke 100% enig med dem, bland andet ikke med deres økonomi politik. Men alt i alt kan jeg ret godt lide dette parti. Ikke for rødt ikke for blåt - de vil jo gerne have alle til at arbejde sammen, hvilke jo er en god idé. Dog er de mest røde - og det er jeg nu også ;D JEG GÅR IND FOR LIGHED MELLEM MENNESKER! Og så er Margrethe jo også pisse sej!

Lige en ting jeg vil dele også, som jeg synes er super grineren!
Pia K, har kvajet sig lidt her for nylig, da hun var i hvem vil være millionær. 
Pia Kjærsgaard stiller op i Ordsherred kommune, men hun ved ikke hvor solvognen er fundet ,(det er den i ordsherred, hvor hun stiller op) DET synes jeg er så langt ude! Hun er så dansk, så dansk, og så ved hun ikke en gang det! Det kom sgu bag på mig! 


//Sine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar